Pro firmy je rychlé a stabilní připojení k internetu důležitější, než by se mohlo na první pohled zdát. Každá sekunda výpadku totiž může znamenat velkou ztrátu. Podle studie společnosti Gartner minuta bez internetu stojí střední a velké firmy v průměru neuvěřitelných 5 600 dolarů (117 040 Kč), přepočteno na sekundu 93 dolarů (cca 1 950 Kč). Jak tomuto riziku předejít?
Příklady firem, které za výpadek internetu zaplatily miliony
O tom, jak je každá vteřina připojení k internetu pro firmy cenná, svědčí i příklady několika světoznámých společností. Například v březnu 2015 stál 12hodinový výpadek společnost Apple 25 milionů dolarů. V srpnu roku 2016 vedl pětihodinový výpadek proudu ke zrušení 2 000 letů, odhadovaná ztráta pro leteckou společnost Delta Airlines se vyšplhala na 150 milionů dolarů. Třetím příkladem je 14hodinový výpadek Facebooku z roku 2019, který společnost přišel na 90 milionů dolarů.
Zpráva společnosti Spunk ukazuje, že výpadky stojí 2 000 největších firem světa okolo 400 miliard dolarů ročně. Nejenže kvůli nim firmy přicházejí o zisk, ale často také vedou ke ztrátě důvěry zákazníků nebo poklesu hodnoty značky. Podíl výpadků, které firmy stály více než milion dolarů, se navíc u cloudových služeb od roku 2019 zvýšil z 11 na 15 %.
Na co může mít vliv krátký výpadek připojení k internetu?
I výpadek internetu, který trvá jen několik vteřin, dokáže firmu ochromit napříč klíčovými oblastmi. V první řadě dojde k selhání komunikace (e-mail, VoIP, MS Teams), firma přijde o přístup k datům a přestanou fungovat i objednávkové systémy, e-shop a zákaznický servis. To vše může mít negativní vliv na reputaci firmy. Platí, že čím více cloudových nástrojů firma využívá, tím větší škody může krátkodobý výpadek napáchat.
Jak dokáže výpadek ovlivnit různé typy firem?
Rozsah výpadku se odvíjí od toho, o jaký typ firmy se jedná:
Typ firmy | Jak výpadek ovlivní provoz | Konkrétní dopady |
E-shop/online prodej | Ztráta objednávek, poruchy platebních bran, nespokojenost zákazníků | Například společnost Amazon odhaduje, že ve špičce při výpadku přichází o 3 671 dolarů za sekundu. |
Call centrum/zákaznická podpora | Nezvednuté hovory, ztracené leady, přerušená komunikace | Výpadek ovlivní obsluhu zákazníků a zpozdí reakce, což může vést k nespokojenosti zákazníků. |
IT firmy/vývojový tým | Narušení přístupu ke cloudu, vývojovým platformám, repo serverům a remote nástrojům | Dojde k poklesu produktivity vývojářů a je nutné pracovat v nouzovém režimu. |
Logistická/dopravní firma | Nefunkčnost sledovacích systémů, přerušení plánování tras, zpoždění dodávek | Při výpadcích v logistických firmách se často přechází na papírovou logistiku, což je pomalé a náchylné k chybám. |
Poradenská kancelář | Nelze přistupovat k datům klientů, online schůzky selhávají, ztráta profesionálního dojmu | Může dojít ke zpoždění v dodání práce, nespokojenosti klientů a poškození reputace. |
Jak vypočítat, na kolik vás může přijít výpadek internetu?
Chcete mít lepší představu o tom, jaký dopad může mít výpadek internetu na vaši firmu? Můžete využít zjednodušený výpočet, který vypadá následovně:
Náklady na výpadek internetu = (počet zaměstnanců × hodinová mzda × délka výpadku) + ztráta tržeb + sankce
K výsledku je možné případně připočítat náklady na obnovu provozu, reputační ztráty nebo předpokládaný budoucí odliv zákazníků.
Příklad z praxe
Pojďme si společně přiblížit výpočet na reálném příkladu účetní firmy s 30 zaměstnanci, kteří v době výpadku pracovali na reportu pro klienta. Výpadek internetu v době uzávěrky trval 20 minut.
Náklad | Výpočet | Výsledná částka |
Personální náklady | 30 (zaměstnanců) x 500 (hodinová sazba v Kč) x 0,33 (20 minut) | 5 000 Kč |
Nedokončený report | 20 % z 30 000 Kč | 6 000 Kč |
Smluvní pokuta za zpoždění | Paušální pokuta | 5 000 Kč |
Zmíněnou účetní firmu by tedy 20minutový výpadek internetu přišel zhruba na 16 000 Kč. Pokud bychom to přepočítali na vteřinu, došli bychom k částce přibližně 13,33 Kč za sekundu.

Spočítejte si, kolik vás stojí sekunda bez internetu. Zdroj: Unsplash
Co nejčastěji způsobuje výpadek internetu?
K nejčastějším příčinám výpadků internetu patří poruchy na straně poskytovatele, nedostatečně dimenzovaná síť, která už nezvládá objem provozu, výpadek napájení nebo absence záložních linek a také kybernetické útoky.
K pravidelným výpadkům internetu může docházet i ve chvíli, kdy si firmy vyberou levného poskytovatele bez SLA (Service Level Agreement), tedy bez garance dostupnosti, bez podpory a bez záložních opatření. Když pak dojde k výpadku, nemají se na koho obrátit. Je proto důležité moci se spolehnout na technologického partnera, který má záložní linky, reakční plán a smluvně garantovanou dostupnost.
Řešením je profesionální optický internet s garancí dostupnosti
Jak už jsme nastínili výše, pokud chcete minimalizovat riziko výpadků, které mohou být spojené s velkými ztrátami, obraťte se na spolehlivého poskytovatele internetu pro firmy, kterým je například společnost Quantcom. Ta provozuje vlastní optickou páteřní síť napojenou do klíčových peeringových uzlů. Znamená to, že data neprocházejí přes neznámé třetí sítě a je zachována nízká latence, vyšší kontrola nad přenosy a nižší riziko výpadků přes externí operátory.
Poskytovatel internetu Quantcom firmám garantuje symetrickou rychlost s definovanou dostupností a podporu 24/7. Infrastruktura je zároveň chráněna vůči DDoS útokům a je flexibilní pro přidání záloh či vyhrazených optických okruhů na míru, což zajišťuje, že firmy mohou plynule běžet i při vyšší zátěži nebo při útocích.
I krátký výpadek internetu může mít na firmy velký dopad. Firmám hrozí nejen ztráta peněz, ale také poškození důvěry zákazníků a zpomalení chodu celé firmy. Řešení je přitom jednoduché – vsadit na kvalitní internetové připojení s odpovídající podporou. Myslete na to, že prevence je zpravidla mnohonásobně levnější než náklady spojené s výpadkem.
Zdroj náhledového obrázku: Unsplash