Facebook (nyní Meta) byl zvyklý na neustále se zvyšující počet uživatelů. Od svého založení byl růst uživatelů Facebooku v podstatě nahoru a doprava. Nedávno však společnost oznámila svůj vůbec první čtvrtletní pokles denních uživatelů na celém světě spolu s nižším než očekávaným růstem reklam, který způsobil, že její akcie klesly zhruba o 20 procent.
Facebook se musí snažit více
Masivní propad akcií, který okamžitě vymazal tržní hodnotu zhruba 200 miliard dolarů, ukazuje, že firemní přejmenování Facebooku na Meta nestačí k tomu, aby odvrátilo pozornost investorů od problémů v jeho hlavním byznysu sociálních médií. Nejen, že růst uživatelů na Facebooku, Instagramu a WhatsApp v minulém čtvrtletí v podstatě stagnoval, ale hlavní aplikace Facebooku ztratila 1 milion uživatelů denně v Severní Americe, kde vydělává nejvíce peněz prostřednictvím reklamy. Tento pokles vedl k celkovému poklesu denních uživatelů Facebooku na celém světě, což mluvčí společnosti potvrdil, že jde o první sekvenční pokles v historii společnosti.
Tento pokles na 1,929 miliardy denních uživatelů z 1,93 miliardy v předchozím čtvrtletí je pravděpodobně odrazem rostoucího nedostatku relevance Facebooku pro mladé lidi. Meta nezveřejňuje počty uživatelů Instagramu, ale denní uživatelé ve všech jeho aplikacích se sotva posunuli výše na 2,82 a přidali jen 10 milionů uživatelů od třetího čtvrtletí.
Stále má obří zisky
Společnost Meta je stále velmi zisková – jen za loňský rok vydělala téměř 40 miliard dolarů, převážně z reklamy. Ale také ztrácí miliardy na Reality Labs, divizi zodpovědné za náhlavní soupravu Quest VR, VR software, připravované AR brýle a další iniciativy související s metaverse. Tato divize loni ztratila 10,2 miliardy dolarů a vykázala příjmy 2,3 miliardy dolarů – statistika, která zahrnuje prodeje Questu a snížení nákupů aplikací pro VR. Meta stále nezveřejnila počet prodejů Questu, i když odhady třetích stran odhadují číslo někde kolem 10 milionů kusů. Během středečního rozhovoru s investory Zuckerberg řekl, že příští VR headset společnosti Meta bude uveden na trh později v tomto roce a bude na „vysokém konci cenového spektra“.
Bylo mu jasné, že v nadcházejících letech hodlá zvýšit výdaje na Reality Labs a že vidí kombinaci AR a VR jako další velkou počítačovou platformu. Je jasné, že největším problémem, kterému Meta nyní čelí, je obchod se sociálními médii, který tyto investice platí.
Obrázky: Pixabay