Rozčilují vás neustálé reklamy na Facebooku a děsí vás, že vědí přesně, co jste si prohlíželi a co vás zajímá? Pak vás jistě potěší krok Facebooku. Ten začne tento měsíc na své sociální síti zavádět změnu nastavení, po níž budou moci lidé blokovat reklamy zacílené prostřednictvím konkrétních uživatelských seznamů. Bohužel k daleko významnějšímu kroku se ani po kritice Facebook neodhodlal – neomezuje cílení politických reklam a stále nepožaduje jejich pravdivost.
Nová pravidla pro reklamy
Aktuálně mohou politici i jiné společnosti reklamu na Facebooku velmi přesně cílit za pomoci takzvaných „na míru“ vytvořených publik. Zadavatel může v rámci tohoto nástroje mimo jiné dodat seznam e-mailových adres či telefonních čísel a sociální síť poté jeho obsah servíruje účtům spojeným s těmito údaji. Nyní však budou uživatelé moci tyto cílené reklamy blokovat. Společnost prý začne novou funkci zavádět později tento měsíc. Je škoda, že popsaný způsob cílení inzerce nebude možné vypnout plošně, uživatelé si jej budou muset zablokovat u jednotlivých inzerentů sami, což může být trochu otravné a řada uživatelů o této možnosti navíc nebude ani mít tušení.
Konkurence nespí
Podle řady analytiků ale tento krok kritiku vůči Facebooku neutiší. Facebook má příliš velký vliv a příliš slabé kontroly, pokud jde o jeho roli v demokratických procesech. Nový systém se nesetkal s nadšením ani u nejrůznějších komentátorů, politiků nebo i samotných zaměstnanců sociální sítě. Facebook v tomto kroku musí navazovat na příklad svých konkurentů. Například Google, což je podle Reuters lídr v digitální inzerci, začal omezovat cílení politických reklam na obecné kategorie jako je pohlaví, věk, či bydliště. Twitter zase placená sdělení politické povahy úplně zakázal. Kdyby Facebook nezareagoval, svou pozici na trhu by tím rozhodně ještě zhoršil. Podobné kroky jako udělal Google prý společnost také zvažovala, ale nakonec dala přednost jinému řešení.