Google spolu s dalšími významnými institucemi hodlá zasadit tvrdou ránu všem webům, které nabízejí nelegální pirátský obsah. Jak tento souboj dopadne?
Americká iniciativa chce zakázat zobrazování reklam na pirátských webech. Pokud se zjistí, že libovolný web s pirátským obsahem zobrazuje reklamu, bude následně blokována tak, aby nebyli poškozeni inzerenti, jejichž banner se na webových stránkách vyskytuje.
Jelikož je Google díky svým inzertním systémům AdWords (pro inzerenty) a AdSense (pro publishery) největším poskytovatelem reklamních prostorů, zasáhne toto nové rozhodnutí, které se vztahuje například na porušení autorských práv a nelegální šíření hudby, filmů a dalších tvůrčích odvětví, převážně jej.
V konečném důsledku by to však neměla být ztráta pro inzerenty ani pro Google. Pirátské weby totiž produkují vysokou návštěvnost, tím pádem dosahují i vysokých měsíčních částek, jež jim poté Google vyplácí. Například Surfthechannel, jeden z britských pirátských webů, vydělával pouze na propagaci skrze reklamní bannery na svých stránkách před tím, než byl majitel webu zatčen, až 35 000 liber měsíčně (zhruba 1 050 000 Kč).
Kromě jiného může nová iniciativa znamenat opravdu fatální, někde až existenční zásah, jelikož většina zisků pirátských webů je založena právě na propagaci inzerentů. A i když Google jasně v podmínkách pro publishery uvádí, že reklama se nesmí objevovat na webu s pirátským zaměřením, nepodařilo se všechny webové stránky v tak objemné databázi webů uhlídat. Sám Google ale sdělil, že v loňském roce se podařilo zakázat na 46 000 stránek za porušení zásad o autorských právech a 82 000 inzerentů doplatilo na propagování padělaného zboží.
Nejen v Americe, ale i v Británii se pracuje na omezení v oblasti zobrazování reklam. Uskupení BPI pracuje na rozsáhlém programu, z něhož by měla vzejít centrální databáze pirátských stránek, jež bude obsahovat seznam agentur, značek i webových stránek, kterým se při plánování reklamní kampaně vyhnout.