Co si představit pod pojmem fake news? Jde o známý celosvětový pojem, který je spojován hlavně s těmi weby, které sice o něčem informují, ale nejde o pravdu, nýbrž o dezinformace. A právě takové dezinformace mohou nejenom ovlivňovat veřejné mínění, ale jsou i situace, kdy mohou způsobovat paniku. Jedním z příkladů poslední doby je třeba Modrá velryba. Typický příklad něčeho, co mělo jenom přitáhnout pozornost, i když reálně žádná taková hra neexistovala, ani neexistuje.
Facebook začne omezovat
Je jasné, že pojem fake news se stále častěji skloňuje v souvislosti se segmentem sociálních sítí. Je jasné, že obsah spojený s něčím bulvárním, co se nezakládá na pravdě, a dokáže šokovat, se šíří nejrychleji. A na tom tvůrci daného obsahu jasně staví svůj úspěch. Proto se největší sociál ní síť rozhodla, že budou fake news výrazně omezovány. Daný systém je již rok v tetování a výsledky má poměrně dobré. Mezi hlavní krok, který je s tímto postupem spojený, patří blokace reklam takových webů, které byly vyhodnoceny jako fake news. A to třeba i z důvodu, že dané weby jsou známým šiřitelem zpráv, které se označují jako hoax.
Seznam.cz vycouval
Není to tak dávno, co daný krok oznámil i tuzemský Seznam, a tak to vypadalo, že se český web přece jenom pročistí od toho, co na něm nemá co dělat. Jak se ale později ukázalo, a dnes už je to jasně potvrzeno, Seznam.cz od svého plánu upustil. Proč? Oficiální vyjádření je spojeno s tím, že o daném kroku nevědělo představenstvo firmy, které s tímto nesouhlasí. Je to dáno hlavně z důvodu, že posouzení takových dezinformačních webů může být někdy obtížné a jasně identifikovat fake news se nemusí povést. A tak zmizela i pravidla, související třeba:
- S novinářskou etikou
- S komentáři u článků
- S dehonestací osob a subjektů
Pravidel bylo mnohem více, i když musíme říci, že ne všechny by skutečně bylo možné reálně splnit.
Zdroj obrázku: Pixabay.com