Koronavirus se negativně podepsal na řadě odvětví, ale mnohým z nich také zvýšil tržby. Výrazně se to ukázalo například u provozovatelů datových center. Poptávka po jejich službách za poslední měsíce vzrostla o desítky procent a je pravděpodobné, že bude i nadále stoupat. Zájem mají především internetové obchody, kterým pandemie také mnohdy podpořila prodej.
Žně pro datacentra
Podle odborníku se e-commerce za poslední měsíce skutečně překonávala. Například u internetových lékáren prodeje vyrostly často až ve stovkách procent. Pro hostingové služby to logicky znamenalo razantní zvýšení poptávky po navýšení výkonu serverové infrastruktury. Ne vždy však dokázaly zájem pokrýt a mnohokrát se servery potýkaly s výpadky nebe nedostatečným výkonem hardwaru.
Pro provozovatele datacenter je obdobím žní především předvánoční sezóna. V této době již tradičně rostou online prodeje a řada e-shopů tedy sahá po upgradech. Letošní březen, duben a květen ale předvánoční čas překonaly. Spotřebitelé začali využívat on-line obchody kvůli uzavřeným kamenným pobočkám, což také urychlilo rozhodování u klientů, kteří měli připravené on-line projekty a doposud váhali, kdy bude ideální čas je spustit. Realita tedy byla taková, že prakticky každý, kdo nechtěl zbankrotovat, chtěl své prodeje co nejrychleji přesunout do světa internetu.
E-shopy porostou i nadále
Současná situace tedy potvrdila, že mít data a aplikace dostupné kdykoliv a odkudkoliv je velmi výhodné. Kapacity datových center se navyšují průběžně, ale takto velký nápor zaskočil i řadu z nich. Podle vedení největších data center může růst pro letošní rok dosáhnout až ke 30 procentům. Například společnost VSHosting, která poskytuje infrastrukturu více než polovině tuzemských e-shopů, navyšovala kapacitu u některých klientů až o 100 procent. Většinou však šlo o nižší desítky procent, jelikož ne všechny e-shopy si tak velkou nárazovou investici mohly dovolit.