Dlouho se myslelo, že guestblogging je jakási spása a že na guestbloggingu nikdo nemůže prodělat. Je to tak ale i ve skutečnosti? Je to budoucnost obsahu?
Guestblogging označuje praktiku získávání a hostování obsahu na svém webu. Host napíše článek na dané téma, přidá do něj odkazy na vlastní stránky (nebo se pod článek objeví jeho jméno spolu s odkazem), zpravidla článek vloží do nějakého systému, který funguje jako mezičlánek mezi pisatelem a majitelem webu (v České republice je to například umírající projekt Guestblogging.cz), majitel webu si zde článek může přečíst a poté, co si ho vybere, může za dodržení některých podmínek článek na svém webu publikovat a oba z toho mají prospěch. Autor článku osloví širší publikum, může sám sebe propagovat a získat odkaz, který, když je na zajímavém webu, má ohromnou váhu, zatímco publikující získá obsah vlastně zdarma. Až doposud to platilo, nyní se v guestbloggingu objevily určité trhliny.
Začíná se objevovat stále více otázek, jestli guestblogging má negativní účinek na pozice webu ve vyhledávačích nebo penalizace. Pro majitele webu je riziko převážně ve zmíněných odkazech, kvůli kterým pisatel de facto článek napsal. Již několikrát se stalo, že autor článku odkazoval na tématický obsah, který dobře do konceptu článku zapadal, ale po nějaké době, co byl obsah na webu zveřejněný, adresu přesměroval na libovolný web se závadným obsahem. Když vyhledávače v čele s Googlem projdou web a narazí na podobný odkaz, ve většině případů následuje (možná ne hned, ale postupem času a například dalším takovým odkazem určitě) penalizace webu ve vyhledávači, což s sebou samozřejmě nese i citelnou ztrátu návštěvnosti. Tomu se ale dá předejít spoluprací s důvěryhodnými osobami, jež ovšem není v prostředí internetu tak častá.
Autor článku může taktéž utrpět újmu, pokud se ve vší počestnosti rozhodne vložit do článku odkaz na svůj web a dále s ním nemanipulovat. Důvody jsou úplně stejné, jako v předchozím případě, akorát ze strany majitele webu. V konečném důsledku to ale opět bude znamenat nepříjemnou penalizaci vyhledávači. Pro autory články Google doporučuje, aby u linků používali nofollow odkazy, čímž se ale úplně vytrácí smysl guestbloggingu.
V současné době se jen málokdy setká opravdu kvalitní článek s publikací na opravdu kvalitním webu, vždy je alespoň v jedné z uvedených dvou stran rovnice chyba (tzn. nižší kvalita). To s problematikou nofollow odkazů souvisí – pokud se vám povede napsat opravdu povedený článek a publikujete jej na odpovídajícím webu, pak pro vás bude mít mnohem větší cenu návštěvnost, která k vám na web z článku poputuje.
Na závěr přinášíme několik rad, jak vytěžit z guestbloggingu co nejvíce, a na co si dát pozor:
- příspěvek by měl být tématický pro obě strany
- uvádí se, že kvalita je klíčová; pokud nemůže být zajištěna, sežeňte jiný příspěvek
- ověřte si, s kým spolupracujete; využijte hodnocení jiných lidí
- dejte si pozor na délku článku; v některých odvětvích a na některá témata limit splnit nejde, ovšem standardní článek by měl mít alespoň 300 slov
- pečlivě zkontrolujte obsah, na který je v článku odkazováno