Milovníci japonského studia Ghibli jsou znechuceni z nového trendu, který se šíří sociálními sítěmi. Co se jim na něm nelíbí a o co se vlastně jedná?
Nový trend inspirovaný tvorbou známého studia
K nejnovějším trendům na sociálních sítích se řadí generování obrázků, které připomínají tvorbu japonského studia Ghibli. Tyto obrázky jsou mezi milovníky japonských filmů a animace snadno rozeznatelné na první pohled a jsou pro ně typické následující znaky:
- živé barvy
- komplexní pozadí
- bujné, živé světy
- postavy s jednoduchým, ale zároveň expresivním designem
Informace o studiu Ghibli
Studio Ghibli bylo založeno v roce 1985 a anime filmy pocházející z této dílny jsou známé a úspěšné po celém světě. Protože zejména v Japonsku slaví filmy ze studia Ghibli ohromný úspěch, někdy se mu přezdívá „japonské studio Disney”. Ve vedení studia je dvojice Hajao Mijazaki a Isao Takahata. V logu studia je Totoro, postava z filmu Můj soused Totoro. Na kontě má ale studio také další úspěšné filmy, například:
- Cesta do fantazie
- Princezna Mononoke
- Hrob světlušek
- Naušika z Větrného údolí
- Doručovací služba čarodějky Kiki
- Chlapec a volavka
Trend obrázků a videí ve stylu studia Ghibli
Právě toto slavné japonské studio se nyní dostalo do centra zájmu na sociálních sítích. Po celém světě totiž vznikají obrázky a videa, která připomínají kulisy a postavy z dílny japonského Disney studia.
Za tvorbou stojí AI
Ačkoliv by se mohlo zdát, že nový trend na sociálních sítích je pouhou poctou slavnému japonskému studiu, má také mnoho odpůrců, kterým se nelíbí zejména to, že za skutečnou tvorbou studia Ghibli jsou desítky až stovky hodin práce, zatímco s pomocí AI jsou obrázky a videa vytvořené v tomto stylu hotové za pár minut. Díky tomu si je může vytvořit skutečně kdokoliv.
Virální aspekt
Jakmile vytvoříte obrázek připomínající slavné kulisy či postavičky z dílny Ghibli, stačí je opatřit hashtagy #ghiblicore a #studioghibliart a zveřejnit je na sociálních sítích. Proto jsou sociální sítě zaplavené rodinnými portréty a selfies ve stylu Ghibli. Výsledek vypadá skvěle a roztomile.
Nostalgie
Obliba nového AI trendu tvorby obrázků inspirovanými studiem Ghibli je podpořena také tím, že v divácích probouzí příjemné pocity. Roztomilé postavy, malebné kulisy a správně zvolené barvy v nás probouzejí nostalgii a pohled na ně nás jednoduše těší. Ovšem těmto výtvorům chybí to, co je pro studio Ghibli typické – hloubka, příběh, poselství, emoce a nějaký kontext. Proto není divu, že studio Ghibli není z používání AI umění nadšené. Z roztomilé estetiky se tak přes noc stal oblíbený estetický filtr, jenž může použít každý.
Animátorem se může stát kdokoliv
Díky stále pokročilejším a dostupnějším formám AI se animátorem a umělcem může stát totiž vážně kdokoliv. Na internetu dokonce kolují videonávody, s jejichž pomocí si můžete snadno vytvořit nové umělecké dílo, které jako kdyby vypadlo z pera autorů studia Ghibli. Ovšem s neznalostí významu japonských anime filmů a jejich poselství se z trendu stává pouhá falešná nostalgie, jež postrádá hloubku, význam a myšlenku. Zároveň tím dochází k tomu, že práce animátorů je znehodnocována a mnoho lidí si raději vytvoří své vlastní obrázky a videa, místo toho, aby podpořili slavné umělce, kteří umění zasvětili celý svůj život.
Na nový virální trend lze nahlížet ze dvou úhlů. Buď ho berete jako poctu legendárnímu japonskému studiu nebo na něj nahlížíte jako na komerční nástroj, jenž připravuje o práci skutečné autory a zplošťuje úžasný svět, který studio Ghibli ve svých filmech vykresluje.
Zdroj textu: www.timesofindia.indiatimes.com, www.wikipedia.org
Zdroj foto: www.freepik.com